חיל ההנדסה הקרבית הוא חיל בזרוע היבשה ומהווה את כוח ההנדסה הקרבית הראשי של צה"ל.
יעודה של הנדסה קרבית הוא שילוב לוחמת חי"ר ולוחמת הנדסה תוך הבטחת יכולת התמרון של כוחות צה"ל בזמן פעולה על ידי פריצת מכשולים, פירוק מוקשים, הטמנת מטענים, יצירת מכשולים לאויב (מוקשים, גדרות, תעלות עפר) על מנת לאפשר תנועה מהירה קדימה של הכוחות הלוחמים.
הנדסה קרבית הוקמה בשנת 1947 קצת לפני צהל בידי ארגון ההגנה והתבסס על אנשי הבריגדה היהודית ששירתו בחיל ההנדסה המלכותי של בריטניה.
לוחם הנדסה קרבית אחראי על הובלה ופריצת הדרך לכוחות היבשה בעת הקרב ולמעשה הוא הראשון לבוא במגע עם כוחות האויב. לוחם הנדסה קרבית מזוהה בעיקר עם כומתה בצבע אפור בהיר (המוגדר רשמית ככסוף) ועליה סמל החיל: חרב בתוך צריח שמוקף בהילה שמסמלת פיצוץ וסיכת לוחם פלס חה"ן.
להנדסה קרבית 3 גדודים ויחידת קומנדו מיוחדת:
גדודי הנדסה קרבית מתפקדים כיחידות חי"ר לכל דבר בשגרה ובחירום ועוסקת בפעילות מבצעית פשיטות ליליות, מעצרים, מארבים ועוד.
להנדסה קרבית מחזור גיוס תלת שנתי בחודשים מרץ, אוגוסט ונובמבר. כאשר בכל מחזור גיוס מתגייסים כ 400-500 טירונים.
מסלול לוחם בהנדסה קרבית נמשך כשמונה חודשים ומתחילה בהכשרה של ארבעה חודשי טירונות חי"ר בסיסית בבהלץ (בית ספר להנדסה צבאית), הכוללת אימוני נשק וקליעה, שדאות וכושר, תרגילי פרט וחוליה, התמודדות עם מצבי קרב שונים ביום ובלילה ומסע כומתה, לאחר מכן יעלו לאימון מתקדם המשלים את ההכשרה לרובאות 06 וכולל הכנת חומרי נפץ וחבלה, פינוי מוקשים, פריצת מכשולים, תרגול נסיעה ולחימה בפומ"ה ועוד.
דרך גיבוש יחטיות הנדסה ניתן להגיע ליחידת יהל"ם
בכל גדוד יש מחלקה מיוחדת הנקראת מחסר (מחלקת סיור) והיא נחשבת יחידה מובחרת העוסקת בסיור הנדסי ופעילות בט"ש מורכבת. היחידה מורכבת מהחיילים המצטיינים בגדוד והם אינם נצרכים לעבור גיבוש ממיין.
הנדסה קרבית אחראית על תחומים שונים הדורשים ידע ומומחיות כמו רובוטיקה, לוחמת מנהרות, עיסוק בחומרי נפץ והתגוננות מפני נשק בלתי קונבנציונלי.
הסימסא של הנדסה קרבית הוא "כומתות כסופות, אנשים זהב."